Waarom hebben jullie je product ontwikkeld? Wat is het verhaal erachter?
Als slaapcoach én als moeder van vier kinderen weet ik wat een baby nodig heeft om lekker te slapen. Het begint allemaal met rust, ritme en regelmaat. Dat klinkt ouderwets, maar het werkt wel! Bij het slapen gaan creëert je rust, ritme en regelmaat door je kindje op tijd te bed te leggen en door hem voorspelbaarheid te bieden met een vaste slaapplek. Op die manier worden activiteiten voorspelbaar, weet je kleintje wat er komen gaat en dat voelt veilig en vertrouwd. En dat is precies wat er nodig is om lekker te slapen. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben allemaal een druk leven, baby’s slapen op meerdere plekjes en de rust is ver te zoeken. Maar daarom is het niet minder belangrijk voor je baby. Om een baby toch voorspelbaarheid te bieden zónder het leven van ouders helemaal aan de kant te zetten, hebben wij de PIKO ontwikkeld.
Francien Mels en Malissa Janssen
Kun je meer vertellen over je product? Wat is er zo bijzonder aan?
De PIKO is een slaapcoconnetje dat ervoor zorgt dat je baby een fijn ritme krijgt. Je kunt het overal gebruiken (in bed, in de wieg, in de box, bij opa/oma, op vakantie), zodat je baby een vaste slaapplek heeft. Hierdoor slijten gewoontes in en valt je baby makkelijk in slaap. De PIKO dempt het licht met 95% en zorgt voor een prikkelarme en geborgen slaapomgeving, zodat je baby beter kan slapen. Ook zorgt het voor een vertrouwd geluid – waar je baby ook is – zodat een baby zich geborgen voelt en goed kan slapen. Dit geluid kan bijvoorbeeld white noise zijn of de stem van de ouder. Het gaat ook aan als je kindje huilt, waardoor de slaapjes langer gaan worden. Én je krijgt ook nog eens passend advies van mij als een gecertificeerd slaapcoach, zodat jij niet meer hoeft te twijfelen of je het wel goed doet, maar een ritme vindt dat bij jou en je baby past.
Kun je iets zeggen over de ontwikkelingsfase, wat was moeilijk, wat ging er goed?
Het uitgebreide marktonderzoek onder ouders was voor ons belangrijk om het concept te bepalen. Met de input van experts in het begin van de ontwikkelingsfase – waaronder ook Mieke Cotterink van VeiligheidNL (jurylid van de Baby Innovation Awards) – hebben we gelijk een product neer kunnen zetten dat helemaal ‘klopt’ en veilig is, zonder onnodige iteraties te hoeven doen. De ontwikkelingsfase zelf ging zonder al te veel problemen. De fase erna (marktintroductie) is lastiger dan we zelf hadden gedacht. De PIKO is een mooi, maar ook heel innovatief product. Ouders weten nog niet van het bestaan en het is ook belangrijk om goed uit te leggen wat de PIKO voor hen kan betekenen. Om deze ‘vertaling’ het totale concept duidelijk over te brengen is echt wel een uitdaging – zeker online.
Waar heb je inspiratie vandaan gehaald om je product te ontwikkelen?
Vooral veel praten met ouders en met professionals die met baby’s werken, zoals de kraamzorg, kinderopvang, consultatiebureaus en experts op het gebied van veilig slapen.
Hoe vond je het om aan de verkiezing mee te doen?
De verkiezing was voor ons een belangrijke mijlpaal. Het product was niet meer ‘in ontwikkeling’ maar echt klaar om verkocht te worden. De feedback van de jury was voor ons heel waardevol. Ook merken we dat ouders er echt waarde aan hechten dat het product genomineerd is voor de Innovation Awards, het is echt een kwaliteitsstempel.
Wat zijn jullie verdere ambities?
Ons doel is ouders te helpen om hun baby lekker te laten slapen. De PIKO helpt hier en is helemaal klaar. Nu moeten zoveel mogelijk ouders weten dat de PIKO bestaat en begrijpen wat het voor hen kan betekenen. Juist omdat wij zoveel mogelijk ouders willen helpen, willen we aanhaken bij een grote partij die de markt kent en de goede kanalen heeft. Om zo meer baby’s én hun ouders lekker te laten slapen.