Green Award

Sinds een aantal jaren bestaat er een Green Innovation Award. Dit is een stimuleringsprijs voor ondernemers die vooruitstrevende stappen zetten in de bedrijfsvoering en in het productproces om minder impact te generen op mens en milieu (people, planet, proft). Zij onderscheiden zich als koploper op onderwerpen als circulaire economie (afvalpreventie), eerlijke handel, geen schadelijke stoffen in het productieproces en duurzame energie. Wat betekent de Green Innovation Award voor de babybranche en wat voor voordelen biedt de Green Award u als ondernemer?

Jurering Green Award

De Green Award betreft een extra award waarvoor u in aanmerking kunt komen. U schrijft zich in voor een bepaalde categorie en kunt daarnaast bij inschrijving ‘Green Award’ aanvinken. Ook wordt een beschrijving gevraagd waarom u van mening bent dat u in aanmerking komt voor deze prijs. Geef vooral aan welke certificaten en/of keurmerken er zijn. Vervolgens bekijkt de Green Award specialist de inschrijvingen en adviseert de jury over de duurzame producten en initiatieven die in aanmerking komen voor deze prijs. De jury bepaalt uiteindelijk welke producten worden genomineerd.

Welke voordelen biedt het Green Innovation Award voor u als ondernemer?

Door genomineerd te worden voor deze prijs en de de mogelijkheid deze zelfs te winnen, geeft u een duidelijk signaal af: dat u bezig bent met duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Bij MVO streeft een organisatie naar een balans tussen People(mensen), Planet (milieu) en Profit (economische winst). Op de site van MVO is te lezen dat er verschillende motieven zijn om je als bedrijf bezig te houden met MVO:

  1. Omdat het loont, MVO helpt op lange termijn mee aan financiële prestaties van bedrijven.
  2. Omdat er een toenemende vraag is naar duurzame producten en diensten.
  3. Besparing van energieverbruik of grondstoffen is zowel voor producent als consument lucratief.
  4. Houdt u zich bezig met MVO? Dan heeft u meestal ook beter gemotiveerde werknemers.
  5. Omdat MVO steeds vaker door andere partijen wordt opgelegd, denk aan inkopers als overheid en grote bedrijven, maar ook incidenten zoals boycots door consumenten, mediaschandalen en stakingen. Houd je je als bedrijf niet aan minimale maatschappelijke normen, dan kan dit leiden tot onherstelbare imagoschade.
  6. Bedrijfsethiek komt steeds hoger op de agenda te staan, bedrijven willen helpen het milieu te ontlasten en gaan goed met hun personeel om.

Naar aanmeldformulier

green award