Waarom hebben jullie Nimbel ontwikkeld?
Stefan: ‘Vanuit eigen ervaring met huilbaby’s als founders kwamen we er snel achter dat de enige manier om hun kindje rust en troost te bieden was om ze heel veel tegen de borst te dragen. Elke dag uren dragen in een tijd dat je sowieso niet al te best slaapt resulteerde in ontzettende rugpijn. Meerdere bestaande babydragers werden geprobeerd maar geen enkele bood het gewenste comfort. Dit was het moment dat het idee voor een draagzak 2.0 ontstond; een draagzak waarmee je je kindje zonder pijn langer en lichter kunt dragen: Nimbel!
Al in 2020 haalden we een team van productontwerpers en ingenieurs uit ons netwerk bij elkaar die veel ervaring hadden opgedaan bij bedrijven zoals Bugaboo, Joolz, Maxi-Cosi en Yepp. Voormalige Bugaboo-directeur Mieke Veldhuis is ook aan boord gekomen als adviseur en investeerder. We hebben hierdoor echt heel veel kennis binnen kunnen halen en konden zo snel prototypes met gebruikers gaan testen.’
CMO Steven Tol en ontwerper Stefan van Cleef
Hij vervolgt: ‘Al snel bleek dat de oplossing die we voor ogen hadden een veel bredere doelgroep aansprak; elke ouder wil wel lichter en langer kunnen dragen zo bleek. Dit geeft namelijk de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, terwijl de fysieke nabijheid voor je kindje ook nog eens heel positief is voor de ontwikkeling.’
Kun je meer vertellen over Nimbel? Wat is er zo bijzonder aan?
‘Nimbel is een draagzak voor baby’s die je zowel op je buik als rug kunt dragen zónder rug-, nek- of schouderklachten. Dat is onze belofte, en die kunnen we waarmaken dankzij een gepatenteerde beugel in de draagzak, het zogenaamde Exoframe. Je voelt meteen dat het volledige gewicht van je kind naar je heup wordt verplaatst, en dat maakt Nimbel comfortabeler dan alles wat tot nu toe op de markt te vinden is. De neon-gele Exoframe beugel onderscheidt de Nimbel Carrier visueel van de Stokke’s, Ergobaby’s, en BabyBjörns die tot voor kort de bekendste betere draagzakken leverden. Onze draagzak kan gebruikt worden vanaf geboorte en hij kan kinderen tot 25 kilo aan, tot ruim een jaar of 2,5 á 3 dus.’
‘Daarnaast zet je door het Exoframe, welke een kuipje vormt, je kleintje er handig en veilig in. In het verleden moest je met één hand je kindje optillen om met de andere hand een draagzak dicht te klikken of gespen. De Nimbel staat echter al als een soort bakje klaar onder de baby en zo heb je twee handen vrij voor je kind. Kortom, hierdoor heel veilig. Duurzaam is de Nimbel ook. Dat is tegenwoordig een hygiënefactor. Hij is ontworpen om 3 gezinnen lang stand te houden, ofwel zeker 6 tot 8 kinderen te dragen. Alle onderdelen zijn te vervangen en zijn deels uit gerecycled materiaal gemaakt. Bovendien is alles van mono-materiaal gemaakt: geen gemengde vezels bijvoorbeeld, zodat alles makkelijk mee kan in de keten van materiaalstromen.’
Kun je iets zeggen over de ontwikkelingsfase, wat was moeilijk, wat ging er goed?
‘We zijn direct begonnen met prototypes en hebben er tientallen gemaakt. Doordat we hiermee snel met gezinnen zijn gaan testen kregen we veel ongezouten en waardevolle feedback. Ook al kan een gebruiker vaak niet door de tekortkomingen van een prototype heen kijken, als ontwerper weet je door observatie wel welke punten nog aandacht nodig hebben. In het begin gaven gebruikers nog aan zich ‘robotachtig’ te voelen, het prototype beperkte hen nog te veel in hun bewegingen. Toen we dit eenmaal opgelost hadden, gebruikers echt positief werden en de oplossing ook nog eens patenteerbaar bleek te zijn, hebben we een investering op kunnen halen voor het doorontwikkelen van de babydrager. Het doorontwikkelen van het ontwerp samen met producenten werd door de pandemie een uitdaging, we konden toen niet direct naar leveranciers toe. Alles moest dus met pakketjes heen en weer verstuurd worden en via videocalls. Dat was even wennen maar ging boven verwachting goed. Toen we eenmaal weer op bezoek konden in de fabriek lag daar ondertussen een topproduct van de hoogste kwaliteit.’
Waar heb je inspiratie vandaan gehaald om je product te ontwikkelen?
‘Naast de feedback van tientallen gezinnen hebben we voor de ergonomie samengewerkt met draagdoek consulenten, ergonomen en fysiotherapeuten. Voor het de ontwikkeling van het zogenaamde exoframe hebben bevriende ondernemers hun kennis ter beschikking gesteld en ons geholpen met de vervolgstappen. Deze bevriende ondernemers maakten al zogenaamde exoskeletten voor de industrie (welke industrie) en defensie; hoogwaardige structuren die op het lichaam geplaatst worden om je fysiek te ondersteunen. Bijvoorbeeld voor mensen die de hele dag goederen moeten verplaatsen. Voor de afwerking van onze baby carrier, voor het gebruiksgemak en de esthetiek, hebben we goed gekeken naar sport, outdoor en urban-fashion producten die steeds sterker vertegenwoordigd zijn in het straatbeeld. We wilden het equivalent van een hoogwaardige en stijlvolle sneaker maken maar dan in een draagzak-vorm.’
Hoe vond je het om aan de verkiezing mee te doen?
‘Spannend om ons product te pitchen voor een 8-koppige vakjury. Al deze mensen zitten al jaren in de babyindustrie, ze hebben veel expertise opgebouwd in hun vakgebied en hun oordeel en kennis van zaken doet er echt toe. Vervolgens is er ook nog de beoordeling van 40 consumenten, er hangt dus echt wel wat gewicht aan het gezamenlijke oordeel wat hieruit voortkomt. Toen tijdens de award show bleek dat we niet alleen de Award voor ‘Best Innovation Travel & Safety’ hadden gewonnen maar ook nog eens de ‘Overall Best Design Award’ waren we ontzettend trots en geroerd, dit betekent heel veel voor ons. Het is een erkenning voor ons harde werken de afgelopen vier jaar werk, bevestigd waar we zelf al jaren in geloven. Het geeft bovendien een objectief kwaliteitskeurmerk aan ons product. Voor ons als new-kid-on-the-block is dat extra waardevol. Het opent deuren.’
Wat zijn jullie verdere ambities?
‘We willen graag ons retail-netwerk laten groeien en eind dit jaar de eerste stapjes over de grens gaan zetten. Hiervoor gaan we ons team uitbreiden met iemand die zich op de sales kan richten en intern iemand voor marketingsupport. Om onze groei door te zetten zijn we op dit moment geld aan het ophalen door middel van een Crowdfunding campagne waar veel interesse voor is. Hierbij kun je als kleine of grote investeerder mede-eigenaar worden van Nimbel en samen met ons dit bedrijf verder op de kaart zetten. Vanuit het buitenland krijgen we al diverse verzoeken maar we willen gecontroleerd groeien en ook onze aandacht blijven richten op nieuwe innovaties binnen ons segment.’