Waarom hebben jullie je product ontwikkeld? Wat is het verhaal erachter?
Olaf Jansen: ‘Als ontwerper en vader van drie kan ik uit ervaring zeggen dat een leven met kinderen, een leven met meer is! Letter en figuurlijk. Meer liefde te geven, meer om voor te zorgen, maar ook letterlijk meer spullen om te dragen. Alle aandacht en comfort voor het hele gezin en ruimte voor al je spullen onderweg. Meer dan alleen een kinderwagen.
Dat is de basis voor The Jiffle. You can ‘do more’.’
Arjan Muis, Benny van Ravenhorst en Olaf Jansen van The Jiffle
Kun je meer vertellen over je product? Wat is er zo bijzonder aan?
‘Duurzaam door lang gebruik en aan te passen aan je wensen van het moment. Altijd alles al bij je. Dit betekent dat we ons onderscheiden door verder te gaan dan alleen een kinderwagen voor 2,5 jaar. We noemen ons niet voor niets de 6 in 1 kinderwagen. We bieden de mogelijkheid de kinderwagen ook als Duo wagen te gebruiken. Daarnaast hebben we een meerijdplankje geïntegreerd, zodat er nog een kind kan meeliften. Maar er is nog meer, waardoor je onze slogan ‘do more’ zult begrijpen. De kinderwagen kan ook als bolderkar gebruikt worden. Hierdoor is de leeftijdsgrens niet langer 2,5 jaar maar onbeperkt. De bolderkar kan zelfs een vervanging zijn voor een buggy of je kind kan er de krantenwijk mee doen later. De mogelijkheden laten we aan de creativiteit van het gezin over!’
Kun je iets zeggen over de ontwikkelingsfase, wat was moeilijk, wat ging er goed?
‘De ontwikkeling vond net plaats tijdens de Corona periode. Dit was een uitdaging, want reizen was niet mogelijk. Ondanks dat blijkt veel toch mogelijk met video-overleg en 3D printers bij het maken van prototypes. Vernieuwend zijn betekend ook dat we merkten dat de regels vaak achterlopen op de innovatie. Hierdoor moesten we meer testen en aan meer regels voldoen. In sommige landen lopen we tegen wat meer papierwerk aan bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zijn we dan ook meteen de zwaarst geteste kinderwagen van allemaal! Het vertellen van een nieuw verhaal is een uitdaging, omdat je in winkels net weer even anders bent, maar daardoor vallen we extra op. De Baby Innovation Award heeft ons bijvoorbeeld geholpen om ons verhaal aan een groter publiek te vertellen.’
Waar heb je inspiratie vandaan gehaald om je product te ontwikkelen?
‘Skateboarden is wat ik ‘vroeger’ deed (soms nog doe) en dat kan je, als je goed kijkt, zien in het ontwerp. Maar onze Nederlands Design zie je ook terug. Bakfietsen zijn bijvoorbeeld een echt Nederlands gebruik. De bolderkar kan je ook zo ervaren. Veel ruimte om zelf te bepalen wat je ermee doet. De unieke bamboe bodem, refereert aan dit gevoel. Verliefd worden op een product is iets persoonlijks natuurlijk. Waarom vind je iets mooi en waarom past het bij jullie leven? Belangrijkste is de blijvende gebruikservaring, waardoor we een deel van iemands leven worden. Dus om ook mooi op elke gezinsfoto te staan…, zorgen we dat we mooie stoffen gebruiken en de techniek en schroefjes buiten beeld houden.’
Hoe vond je het om aan de verkiezing mee te doen?
‘Allereerst super spannend. Wat vindt een jury ervan en wat gaan toekomstige ouders van ons vinden? We ontwerpen niet voor Awards, maar een waardering voor je merk en product is natuurlijk wel heel fijn om te krijgen. Toen we bij de uitreiking de Award ook echt wonnen waren we super blij en nu zijn we nog steeds erg trots.’
Wat zijn jullie verdere ambities?
‘We vinden het mooi om inmiddels buiten Nederland onze eerste stappen te zetten, zoals Australië. Die omgeving past ook echt als ‘lifestyle’ bij ons merk en product. Maar onze gebruikservaring is niet gebonden aan grenzen. Het is nu vooral spannend en leuk om The Jiffle te zien groeien. Natuurlijk zitten we qua ontwikkeling niet stil, net als ook een skateboard moet blijven rollen. Wellicht zie je ons dus weer deelnemen bij een volgende editie van de Baby Innovation Award.’