Green Award
Sinds een aantal jaren bestaat er een Green Innovation Award. Dit is een stimuleringsprijs voor ondernemers die vooruitstrevende stappen zetten in de bedrijfsvoering en in het productproces om minder impact te generen op mens en milieu (people, planet, proft). Zij onderscheiden zich als koploper op onderwerpen als circulaire economie (afvalpreventie), eerlijke handel, geen schadelijke stoffen in het productieproces en duurzame energie. Wat betekent de Green Innovation Award voor de babybranche en wat voor voordelen biedt de Green Award jou als ondernemer?
Jurering Green Award
De Green Award betreft een extra award waarvoor je in aanmerking kunt komen. Je schrijft zich in voor een bepaalde categorie en kunt daarnaast bij inschrijving ‘Green Award’ aanvinken. Ook wordt een beschrijving gevraagd waarom je van mening bent dat je in aanmerking komt voor deze prijs. Geef vooral aan welke certificaten en/of keurmerken er zijn. Vervolgens bekijkt de Green Award specialist de inschrijvingen en adviseert de jury over de duurzame producten en initiatieven die in aanmerking komen voor deze prijs.
Criteria voor de Green Awards
Voor het selecteren van de kandidaten voor de Green awards kijkt de jury naar de R-ladder en hoe een merk daarop presteert.
- REDUCE: koop niets wat je niet nodig hebt. Alle productie is in principe vervuilend. We kijken daarin ook of producten echt iets toevoegen, of dat er weer iets nieuws is bedacht wat je eigenlijk niet nodig hebt.
- REUSE: hergebruiken van producten, zorgen dat een product zolang mogelijk in omloop blijft. Een product hergebruiken is altijd duurzamer dan iets nieuws ‘duurzaams’ kopen.
- REFURBISH: kunnen onderdelen gerepareerd worden, zodat het product weer een nieuwstaat krijgt? Op deze manier wordt de levensduur van het product verlengd.
- RECYCLE: recyclen van grondstoffen staat helemaal onderaan de R-ladder. Gerecyclede verpakkingen of grondstoffen zijn mooie initiatieven, maar dit heeft alsnog een hele grote impact op het milieu en staat maar net boven het afdanken of verbranden van producten.
De Green Award is een aanmoedigingsprijs en een bevestiging dat je als merk op de goede manier bezig bent. De Green Award is een vakjuryprijs, de jury nomineert en wijst een winnaar aan.
Welke voordelen biedt het Green Innovation Award voor jou als ondernemer?
Door genomineerd te worden voor deze prijs en de de mogelijkheid deze zelfs te winnen, geef je een duidelijk signaal af: dat je bezig bent met duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Bij MVO streeft een organisatie naar een balans tussen People(mensen), Planet (milieu) en Profit (economische winst). Op de site van MVO is te lezen dat er verschillende motieven zijn om je als bedrijf bezig te houden met MVO:
- Omdat het loont, MVO helpt op lange termijn mee aan financiële prestaties van bedrijven.
- Omdat er een toenemende vraag is naar duurzame producten en diensten.
- Besparing van energieverbruik of grondstoffen is zowel voor producent als consument lucratief.
- Houd je je bezig met MVO? Dan heb je meestal ook beter gemotiveerde werknemers.
- Omdat MVO steeds vaker door andere partijen wordt opgelegd, denk aan inkopers als overheid en grote bedrijven, maar ook incidenten zoals boycots door consumenten, mediaschandalen en stakingen. Houd je je als bedrijf niet aan minimale maatschappelijke normen, dan kan dit leiden tot onherstelbare imagoschade.
- Bedrijfsethiek komt steeds hoger op de agenda te staan, bedrijven willen helpen het milieu te ontlasten en gaan goed met hun personeel om.