Waarom heb je dit product ontwikkeld? Wat is het verhaal erachter?
‘Als neonatologieverpleegkundige en babycoach heb ik vaak gezien hoe spannend het kan zijn om met een jonge baby te douchen. Toch is huid-op-huidcontact juist in deze momenten zó waardevol. Het ontspant baby’s, bevordert hechting en reguleert hun hartslag en ademhaling. Maar ik zag helaas ook de keerzijde: ik moest meerdere keren een kindje opnemen dat was gevallen tijdens het douchen. Dat greep me enorm aan. Vanuit die zorg is de Moalie Showertop ontstaan. Een zachte, veilige buideltop die ouders helpt om zorgeloos samen met hun baby te douchen, met beide handen vrij en hun kleintje veilig dicht tegen zich aan.’

Kun je meer vertellen over je product? Wat is er zo bijzonder aan?
‘De Moalie Showertop maakt samen douchen veiliger én bijzonder. Door het slimme ontwerp blijft de baby stevig en geborgen tegen de borst van de ouder, wat valincidenten voorkomt. Tegelijkertijd stimuleert het huid-op-huidcontact de aanmaak van oxytocine, het ‘gelukshormoon’, dat rust en verbondenheid brengt. Zeker voor baby’s die moeite hebben met badderen of snel overstuur raken, maakt dit het douchemoment veel fijner en ontspannener.’

Kun je iets zeggen over de ontwikkelingsfase, wat was moeilijk, wat ging er goed?
‘Het was een uitdaging om de perfecte stof te vinden die niet alleen veilig en zacht is, maar ook sneldrogend en rekbaar. Daarnaast moest de pasvorm optimaal zijn zodat de baby stevig en comfortabel wordt ondersteund. We hebben veel getest en verbeterd en dankzij feedback van ouders én kraamverzorgenden — die de prototypes in hun kraamgezinnen hebben uitgetest — is de Showertop geworden tot wat het nu is: een veilige en fijne oplossing voor ouders én baby’s.’
Waar heb je inspiratie vandaan gehaald om je product te ontwikkelen?
‘Uit de dagelijkse praktijk. Als verpleegkundige en babycoach zie ik van dichtbij wat ouders en baby’s nodig hebben. Die combinatie van veiligheid, geborgenheid en eenvoud ontbrak nog.
De verhalen van ouders die zich onzeker voelden bij het douchen met hun baby en de incidenten die ik meemaakte, motiveerde me om een oplossing te ontwikkelen die echt verschil maakt.’
Hoe vond je het om aan de verkiezing mee te doen?
‘Heel bijzonder. Deelnemen aan de Baby Innovation Award geeft niet alleen erkenning, maar helpt ook om ons verhaal en deze belangrijke innovatie onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Het voelt als een mooie stap om ouders wereldwijd veiliger en met meer vertrouwen te laten genieten van douchen met hun baby.’
Wat zijn jullie verdere ambities?
‘We willen de Moalie Showertop verder introduceren, zowel in Nederland als internationaal. Het is ons doel om ouders wereldwijd kennis te laten maken met dit veilige en liefdevolle product. Tegelijkertijd bouwen we met Moalie als merk verder aan onze internationale positie in het hogere babysegment. Zo werken we inmiddels samen met een agent in Italië en ligt onze collectie in een toonaangevende showroom in Shanghai. Met name onze knitwear en merinowollen accessoires scoren daar erg goed en laten zien dat er wereldwijd behoefte is aan hoogwaardige, verfijnde babyproducten. Om ons unieke ontwerp te beschermen en onze positie te versterken, hebben we inmiddels modelrecht verkregen voor de Showertop. Dat biedt kansen om naast de Showertop ook andere collecties internationaal uit te rollen. Ons ultieme doel is om wereldwijd bekend te staan als hét merk dat veiligheid, zachtheid en stijl voor baby’s op unieke wijze combineert, vanuit onze zorgachtergrond en toewijding aan het welzijn van de allerkleinsten.’
Moalie® – a loving start, inspired by care
Meer lezen over de Moalia Showertop Calin
Lees meer starterstories
