Deelnemen aan de Baby Innovation Award kan je het logo Genomineerd en zelfs Winnaar opleveren met alle publiciteit die daarbij hoort. Omdat we altijd veel vragen krijgen en om jou als deelnemer op weg te helpen hebben we hieronder een aantal waardevolle tips op een rij gezet. Het zijn geen garanties voor de toekomst, maar je vergroot er beslist je slagingskans mee!
Tip 1
Leg goed uit waarom je product innovatief is. Dat lijkt simpel, maar we zien ieder jaar weer dat sommige deelnemers hier moeite mee hebben. Dus omschrijf niet alleen wat je product kan, wat de voordelen zijn en hoe geweldig het is. Maar omschrijf vooral waarom jouw product onderscheidend is van al het andere op de markt. Dat is wat juryleden graag willen weten. Onze verkiezing heet niet voor niets: Baby Innovation Award.
Tip 2
Zorg, indien van toepassing, voor de nodige bewijsstukken, testresultaten en rapporten. Dit is vooral belangrijk als je bepaalde zaken beweert die niet makkelijk te controleren zijn. Deze onderbouwing is niet voor alle producten van belang, maar wel als het om bijvoorbeeld producten gaat waarbij veiligheid een grote rol speelt, zoals slaapproducten. Daarmee werk je transparant, wek je vertrouwen en het zorgt er ook voor dat de jury dit niet zelf moet gaan uitzoeken.
Tip 3
Heb je een technisch product zoals een kinderwagen, babyfoon of een product dat veel uitleg vraagt? Schroom dan niet om bij ons een verzoek voor een korte demonstratie in te dienen voor de vakjurydag. Let op: Dit is alleen voor technische of ingewikkelde producten van toepassing!
Tip 4
Zorg voor duidelijk beeldmateriaal en het liefst ook een video waarin je de werking van je product uitlegt. Dit mag een professionele video zijn, maar tegenwoordig kan iedereen met zijn smartphone een video maken, dat is ook helemaal prima. Hou een lengte aan van ongeveer 3-4 minuten. Ik neem zelf deel aan de jury van de Kind + Jugend Innovation Award en hier gaat het om honderden inzendingen…, wel zo fijn om dan snel te kunnen zien hoe een product werkt.
Tip 5
Heb je een product dat in aanmerking komt voor de Green Award? Motiveer dit dan apart in het aanmeldformulier. Aspecten waar onze gespecialiseerde juryleden goed naar zullen kijken is: Gaan materialen lang mee? Kun je makkelijk reparaties uitvoeren of onderdelen vervangen? Hoe zit het met de materiaalkeuze? Groeit jouw product met het kind mee? Kan je product makkelijk worden gerecycled? Belangrijk te weten: zowel de Design als Green Award worden door de vakjury toegekend. Meer lezen over Green Award
Tip 6
Dan het product zelf. Vaak krijgen we de vraag of er een prototype ingestuurd mag worden, omdat de oplevering een paar maanden later plaatsvindt. Antwoord: Ja dat mag, als de jury jouw inzending maar goed kan beoordelen. Je product moet trouwens wel in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar verkrijgbaar zijn.
Tip 7
Gaat het om een upgrade van een eerder ingestuurd product? Ook dan kun je (opnieuw) meedoen met de Baby Innovation Award verkiezing. Benadruk in dat geval altijd goed wat er vernieuwd en verbeterd is aan je product.
Tip 8
Zorg dat je product presentieklaar is. Dus liefst kant en klaar in elkaar gezet. Laat de organisatie en juryleden liever niet klungelen met schroeven en moeren… Zitten er batterijen in of werkt jouw product met stroom? Zorg er dan voor dat batterijen en adapters erbij zitten, want de juryleden wil jouw product graag uitproberen!
Tip 9
Ben je een startup of klein merk? Een onderdeel is het online stemmen en de Mama & Papa Jurydag. Te vaak denken kleine merken dat ze dit nooit gaan winnen van grote merken. Onze ervaring is juist dat kleine merken er bovenop zitten en veel engagement hebben met de doelgroep!
Tip 10
Gebruik het logo ‘Nominated’ en ‘Winner’ waar dit maar mogelijk is: op de verpakking, op de site, in nieuwsbrieven en social media. Het logo is een keurmerk dat symbool staat voor vertrouwen en geloofwaardigheid bij miljoenen consumenten in Nederland en over de grenzen. Wij leveren jou een mediakit die je daarvoor kunt gebruiken. Wel genomineerd, maar net niet gewonnen? We snappen je teleurstelling, maar vergeet niet dat jouw product wel tot de top inzendingen behoort en het levert je ook veel publiciteit op! Ook het logo genomineerd staat voor een door vakjury en ouders goedgekeurd product, dus: ‘spread the news’!
JA! Ik doe graag mee, naar het deelnameformulier
Lees meer over de verkiezing en deelnamekosten
Lees ook: Waarom productinnovaties mislukken