Hoe organiseer je een verkiezing en vakjurydag in coronatijd? Dat is niet zo makkelijk, kan ik je zeggen. Allereerst zaten we met het probleem dat de verkiezing tot twee keer toe moest worden uitgesteld. Dat betekende: opnieuw de planning bekijken, alle fabrikanten van babyproducten berichten via onze media inclusief social en nog meer organisatorische rompslomp. Daar kwam nog een beetje pijn in de buik bij, want alle productieprocessen leken vorig najaar vrijwel tot stilstand gekomen te zijn, dus druppelden de aanmeldingen maar mondjesmaat binnen. Tot het moment dat we na een aantal maanden besloten: we gaan er nu gewoon mee door! En dat hielp. Door het uitstellen van de deadline kregen merken ook meer lucht om hun innovatie af te ronden qua productie. En we besloten alle inzenders om een video te vragen met uitleg over hun product. Just in case… want wat als we elkaar niet konden treffen? Onze eerste prioriteit was natuurlijk de fysieke ontmoeting met alle juryleden, want het is belangrijk om de nieuwste producten in levende lijve te kunnen beoordelen en te kunnen bespreken. Om dit online te doen is nog niet zo makkelijk. Een online meeting bleek gelukkig niet nodig, de juryleden waren maar al te graag bereid om langs te komen na maandenlang thuis gewerkt te hebben… En de productvideo’s bleken perfect om je als jurylid helemaal in te lezen.
En dan de vakjurydag zelf, hoe verliep deze?
En dan de dag zelf, toch wel een beetje spannend met al die coronamaatregelen. We hadden in een hotel in de buurt een extra grote vergaderzaal gereserveerd zodat we met voldoende afstand van elkaar konden vergaderen. In deze zaal bleek sprake van een ouderwets luchttoevoersysteem (dus niet gesloten), en dat werkte in ons voordeel, dus continu frisse luchttoevoer. Alle inzendingen hebben we de dag ervoor in vier hoeken op tafels uitgestald. Zo konden juryleden met ruime afstand van elkaar alles bekijken. Demonstraties voor technische producten vonden bij binnenkomst direct voor in de zaal plaats. Hiervoor hadden we een strakke planning gemaakt en de receptie was op de hoogte van de namen van de deelnemers. Werd er gelopen, dan moesten er mondkapjes op. Het restaurant was dicht, dus iedereen kreeg een bordje met broodjes als lunch. En de flesjes ontsmettingsmiddel stonden natuurlijk paraat. Eén jurylid kreeg het weekeinde ervoor verkoudheidsverschijnselen en moest zich laten testen. De uitslag bleek gelukkig negatief maar ze redde het niet meer om bij ons langs te komen. Haar inbreng en aanvullende vragen hebben we prima telefonisch kunnen oplossen.
Al met al verliep de dag soepel, om 4 uur waren alle categorieën behandeld en was er overeenstemming over de genomineerden. Of toch niet? Een paar juryleden kwamen nog even terug op de Design Award, dat werd een pittige maar respectvolle discussie waarna iedereen toch op tijd naar huis kon vertrekken.
Voor een impressie van de vakjurydag, kijk hieronder naar onze aftermovie!
Wil je de genomineerden zien? Kijk dan snel hier
Door organisator Carola Siksma-Ruiters