Organisator Carola Siksma werd geïnterviewd door het kindermodevakblad Bengels. Hieronder een gedeelte van het interview. De volledige tekst kunt u lezen op de site van Bengels.
Met de Negenmaandenbeurs in zicht zijn ook de voorbereidingen voor de zestiende editie van de Baby Innovation Award in volle gang. Bengels sprak met Carola Siksma, organisator van de verkiezing.
Waarom is deze verkiezing ook interessant voor retailers?
“Het is een fantastische manier om op de hoogte te blijven van de trends en innovaties en geïnspireerd te raken, dat allereerst. Maar we zijn inmiddels ook een keurmerk geworden, we zijn namelijk voorzichtig met het uitreiken van onze awards omdat het om babyproducten gaat en willen niet dat er achteraf iets met een product blijkt te zijn. Daarom selecteert onze vakjury in elke categorie heel kritisch de items die in aanmerking komen voor een Baby Innovation Award. Midden januari volgt de Mama Jurydag waar moeders de producten bekijken. Ten slotte kunnen consumenten van 1 december tot 1 februari online stemmen op hun favorieten.”
Welke trends zie je anno 2019?
“We leven in het tijdperk van de digibaby. Dat speelt al een paar jaar, maar is nog in volle gang. Verder komen opvallend veel producten in aanmerking voor de Green Award, meer dan de voorgaande jaren: biologisch en natuurlijk is mainstream aan het worden. Dat verschilt van biologisch afbreekbare billendoekjes tot speelgoedblokken van restmateriaal van de suikerrietplant. Ondernemers zijn ook veel vaker van A tot Z betrokken bij het productieproces. Ze willen echt vanaf het allereerste moment een duurzaam proces neerzetten. Dat is bewonderenswaardig om te zien.”